Elliger, s...

Pokaż mi serce nie opętane zwodniczymi marzeniami, a pokażę ci człowieka szczęśliwego.

226 i nast. Schoeps, Urchristentum, Judentum, Gnosis, s. 69 i nast. Wildberger, s. 26, a zw aszcza przyp. 5. Bruce, s. 41 i nast. Howlett, s. 12. K. Schubert, s. 21-22.
19. Por. np.: Molin, s. 168 i nast. K. Schubert, s. 109 i nast. Ten e w: Religion-swissenschaftlisches
Wórterbuch, wyd. KOnig, 1956, s. 220. Stauffer, Jerusalem und Rom, s. 89-90. Grundmann, Ge-schichte Jesu Christi, s. 26 i nast. Wilson, s. 103. Allegro, s. 142 i nast. Fritsch, s. 112 i nast.
20. Howlett, s. 134 i nast.; 142.
21. Dupont-Sommer, s. 402.
22. Brownlee, s. 84,
23. Teicher, The Dead Sea Scrolls-Docu-ments of the Jewish-Christian Sect of Ebionites, s. 67 i nast.
Ten e, The Dama-scus Fragments and the Origin of the Jewish-Christian Sect, s. 115 i nast. Ten e, The
Habakkuk Scroll, s. 48 i nast. Na temat teorii Teichera por. np.: M. Bur-rows, s. 233 i nast.
24. DSH 2, 2-3.
25. DSH 7, 4-5.
26. Elliger, s. 155. Por. tak e: Schoeps, Urchristentum, Judentum, Gnosis, s. 77.
27. DSH 2, 7.
28. DSH 9, 1-2.
29. Por. np.: Stauffer, Jerusalem und Rom, s. 128 i nast. O znacznym podobieIstwie mi dzy
Nauczycielem SprawiedliwoGci a Jezusem por.: Allegro, s. 135 i nast. Fritsch, zw aszcza s. 118 i nast. Howlett,
s. 145 i nast. Cross, s. 970-971. Ackermann, Entstellung und Klarung, s. 303 i nast.
30. Por. np.: Schoeps, Urchristentum, Judentum, Gnosis, s. 69-70.
31. CDC 3, 4; 20, 12; DSH 2, 3; DSD 4, 22.
32. Allegro, s. 123. Molin, s. 138-139; 178. Howlett, s. 150-151; 175. K. Schubert, s. 73 i nast.
Wildberger, s. 36; 42.
33. DSD 1, 11-12; 3, 2; 4, 2-3; 5, 2. Joseph. beli. 2, 8, 3; ant. jud. 18, 1, 5. Braun, Spdtjudisch-haretischer, s. 1; 35 i nast.
34. DSD 8, 1.
35. Philo, Kuod omnis, c. 12. DSD 9,3 i nast.
36. DSD 11, 11; 3, 25. Molin, s. 120 i nast.
37. DSD 3, 20 i nast.; 1, 18. Molin, s. 126 i nast. K. Schubert, s. 58 i nast.
38. Joseph. beli. 2, 8, 8.
39. Np. katalog cnót: 2 Kor 6, 6; Gal 5, 22-23; Ef 4, 2-3; 5, 9; katalog przywar: Mk 7, 21-22; Rz 1, 29 i
nast.; 13, 13; 1 Kor 5,10-11; 6, 9-10. Pe ne przytoczenie w: Wibbing, s. 78.
40. Por.: Wibbing, s. 71 i nast.
41. Liczne wskazówki w: Lietzmann,y4n die Rómer, s. 35-36. Por. tak e: Schneider, Geistesgeschichte,
I, s. 492-493.
42. DSD 4,15 i nast. Por. tak e 1, 4; 3, 25-26. K. Schubert, s. 55 i nast. z licznymi potwierdzeniami.
43. DSD 11, 2-3; 11, 13 i nast. Por. tak e DSH 8,1 i nast. Allegro, s. 110. Fritsch, s. 126-127.
44. DSD 6, 4 i nast. Por. tak e: Joseph. beli. 2, 8, 5. Kuhn, Uber den ursprunglichen Sinn des
Abendmahls, s. 509 i nast. Fritsch, s. 122 i nast. Ploeg, s. 163 i nast. Allegro, s. 100-101; 127. Howlett, s. 147; 182. Cross, s. 968. Bertholet, s. 136.
45. DSD 6, 16 i nast.; 3, 3 i nast. Wibbing, s. 68 i nast. Lietzmann, Geschichte der antike Kirche, I, s.
23-24. Howlett, s. 180.
46. DSH 10, 5; 10, 13. Por. np.: K. Schubert, s. 88 i nast. Por. tak e przyp. 27 oraz rozdz. 2, przyp. 76-
77.
47. DSH 10, 5; 10, 13.
48. DSH 8, 1-2; DSD 4, 12 i nast.; CDC 2,5-6.
49. Molin, s. 169-170; 178. Por. odnoGnie do poprzednich wywodów tak e: K. Schubert, s. 94 i nast.
Michel, s. 188-189. Wibbing, s. 71 i nast.
50. Philo, Kuod omnis c. 12.
51. Wilson, s. 105-106. Fritsch, s. 109. Por. tak e: Howlett, s. 171-172.
Rozdzia 14
1. Schneider, Geistesgeschichte, I, s. 236.
2. Por. ju : Friedlander, 1898. Bousset, Kyrios Christos, s. 133-134, a zw aszcza s. 183 i nast. Geffcken,
Der Ausgang, s. 228. Bornkamm, Studien zur Antike und Urchristentum, II, s. 39. Heussi, Kompendium, s. 50.
3. Leisegang, Die Gnosis, s. 4 i nast. Jo-nas, s. 6 i nast. Kretschmar, s. 354 i nast. Por. tak e krótki
przegl d wyników nowszych badaI w: Schoeps, Urchristentum, Judentum, Gnosis, s. 30 i nast. Ten e Zur
Standortbestimmung der Gnosis, s. 413 i nast.
4. Ps. Ciem. rec. 2, 58. Na temat Paw a por. s. 187.
5. Koch, Die altchristliche Bilderfrage, s. 89.
6. Schlier, Christus und die Kirche im Epheserbrief, s. 48. Por. tak e s. 30; 74-75 i ca prac (gdzie ten
list jest uznawany za pauliIski). Ten e, Die Kirche nach dem Brief an die Epheser, s. 159 i nast,, a zw aszcza s.
161, przyp. 2. Fie-big, Die Umwelt des Neuen Testaments, s. 12 i nast. Bousset, Kyrios Christos, s. 190 i nast.
Leisegang, Denkformen, s. 88 i nast. Kasemann, Leib und Leib Christi, s. 113 i nast.; 159 i nast.
7. Por. np.: Bultmann, Urchristentum, s. 182 i nast.; 210 i nast. W. Bauer, Das Johannesevangelium
(ca oGM tekstu oraz podsumowanie, s. 238).
8. Harnack, Dogmengeschichte, s. 71 i nast. Por. tak e: s. 65. Ponadto: Heiler, Urkir-che und Ostkirche,
s. 97. Loewenich, Die Geschichte der Kirche, s. 45.
9. Leisegang, Die Gnosis, s. 83.
10. Tak pisze W. Bauer, Rechtglaubigkeit, s. 163 i nast.
Rozdzia 15
1. Orig. Cels. 2, 16.
2. Hirsch, Die Auferstehungsgeschichten, s. 4-5.
3. Leipoldt, Sterbende und auferstehende Gotter, s. 5 i nast. Baudissin, passim. M. Briickner, passim; s.
16 i nast. We-inreich, Antikes Gottmenschentum, Ac-kermann, Jesus, s. 146 i nast. Nilsson, II, s. 128 i nast.
4. Mt 28, 11 i nast.
5. Por. rozdz. 36, przyp. 9.
Copyright (c) 2009 Pokaż mi serce nie opętane zwodniczymi marzeniami, a pokażę ci człowieka szczęśliwego. | Powered by Wordpress. Fresh News Theme by WooThemes - Premium Wordpress Themes.